fbpx

NCO-tarkistuslistat OH-EKO

Hätähyppy

Pokanvanhin määrää hätähypystä lentäjän käskystä.

Hätähyppy suoritetaan pokanvanhimman komennolla hätähyppy.

Hätähypyn suorittaminen:

  1. Ovelle-komennolla ensimmäisenä oleva siirtyy hyppyovelle.
  2. Mene-komennolla tehdään uloshyppy hyppääjän parhaaksi katsomallaan UH-tyylillä (oppilaat hyppäävät koulutuksensa mukaisesti).
  3. Seuraava siirtyy ovelle heti, kun pokanvanhin komentaa ovelle. Mene-komennolla toimitaan kuten edellä.

Lentäjän ovea voidaan tarvittaessa käyttää varauloskäyntinä, mikäli lentäjä on hypännyt ensin.

Alle 600 m suoritetuissa hätähypyissä käytetään varavarjoa ilman irtipäästöä (oppilailla alle 1000 m:stä suoritetuissa hätähypyissä; ei koske PL-oppilaita).

Alle 300 metristä on yleensä turvallisempaa tulla pakkolaskuun.

Pakkolasku

Pokanvanhin määrää pakkolaskusta lentäjän käskystä.

Pakkolaskuun valmistaudutaan pokanvanhimman komennolla pakkolasku.

Pakkolaskuun valmistautuminen:

  1. Nojaa lentosuuntaan (vapaa liike minimiin).
  2. Ota tukea mahdollisuuksien mukaan.
  3. Älä häiritse lentäjää.
  4. Avaa hyppyovi raolleen hieman ennen maakosketusta, pidä kiinni kahvasta!

Pakkolaskun jälkeen:

  1. Poistu koneesta muita auttaen. Huomioi olosuhteet (tulipalo, alastulopaikka, loukkaantuneet…).
  2. Hälytä apua.

Pokanvanhimman ja hyppääjien tehtävät kuormaamisessa ja hyppylennolla

Pokanvanhimman tehtäviä kuormaamisessa ja hyppylennolla ovat:

  1. Lähesty seisontapaikalla olevia lentokoneita aina takaa päin.
  2. Jos maahenkilöä ei ole, ilmoita tästä lentäjälle.
  3. Varmista, että potkurin vaara-alue on vapaa henkilöistä moottoria käynnistettäessä ja ilmoittaa siitä lentäjälle sanomalla potkuri vapaa.
  4. Anna lentäjälle pokat tiedot ja muut ohjeet ennen lentoa sekä lennon aikana.
    • Ohjeet lennolla annetaan kuuluvalla äänellä ja/tai käsimerkein.
  5. Poikkeus- tai vaaratilanteissa pidä yhteyttä lentäjän kanssa ja anna ohjeita hyppääjille.
    • Pokanvanhin määrää hätähypystä lentäjän käskystä.
    • Pokanvanhin määrää pakkolaskusta lentäjän käskystä.
    • Matkustamossa syttynyt tulipalo sammutetaan lentäjän ja pokanvanhimman välisessä suojassa kiinni olevalla sammuttimella; ensisijaisesti sammutuksesta huolehtii pokanvanhin.
    • Ilmoittaa havaitsemistaan tai muiden hyppääjien havaitsemista vioista, puutteista ja toimintahäiriöistä, jotka voivat vaikuttaa ilma-aluksen lentokelpoisuuteen tai turvallisuuteen, sekä tapauksista, joissa toiminnan turvallisuus on vaarantunut tai saattaisi vaarantua.

Varjo avautuu koneessa

Mikäli hyppääjän reppu avautuu koneessa tai apuvarjo tulee ulos taskustaan, varjon avautuminen on estettävä ja ovi on pidettävä kiinni kädellä varmistettuna, kunnes kone on laskeutunut ja pysähtynyt. Jos ovi on auki, se on suljettava välittömästi ja koko poka tulee koneella alas.

  1. Estä varjon avautuminen.
  2. Sulje ovi välittömästi, jos se on auki.
  3. Pidä ovi kiinni kädellä varmistettuna.
  4. Koko poka tulee koneella alas.
  5. Ovi avataan vasta, kun kone on laskeutunut ja pysähtynyt.

Koneessa OH-EKO puukko on kiinni lentäjän ja pokanvanhimman välisessä suojassa sekä lentäjän vasemman jalan vieressä olevassa läpinäkyvässä taskussa.

Reppu avautuu koneessa ja pääsee ilmavirtaan

Mikäli hyppääjän apuvarjo pääsee ilmavirtaan tai reppu avautuu koneessa ja varjo pääsee ilmavirtaan, hyppääjä on välittömästi autettava koneesta ulos riippumatta siitä, havaitseeko hyppääjä tilannetta itse.

  1. Herätä hyppääjän huomio.
  2. Auta hyppääjä ulos koneesta.

Hyppyoven käyttö

Oven kiinnipysyminen tulee varmistaa nousukiidon aikana joko pitämällä kiinni oven aukaisukahvasta tai alaetureunan ”narukahvasta”.

Hyppyoven avaamiseen UHP:n määrittämistä ja hyppäämistä varten on pyydettävä lentäjältä lupa.

Hyppyoven avaaminen

  1. Avaa lukitus kääntämällä metallinen aukaisukahva vastapäivään pystyasentoon.
  2. Ilmavirta nostaa (jarruta nousua) oven kiinni siiven siipilukkoon.

Hyppyoven sulkeminen

  1. Vedä sivulle (ei alaspäin) oven yläreunan vaijerilenkistä, jolloin siipilukko aukeaa. Tästä lenkistä ei saa vetää ovea kiinni.
  2. Vedä ovenkahvasta ovi kiinni kääntäen samalla aukaisukahva myötäpäivään vaaka-asentoon.
  3. Varmista etulukon lukittuminen vetäisemällä oven etureunan narukahvasta.

Uloshyppyä koskevat ohjeet

On tärkeää olla tietoinen toisen hyppykoneen sijainnista ja sen pokan koostumuksesta (mahdolliset korkeat avaukset, tandemit, liitopuvut jne.).

Hyppyoven avaamiseen on pyydettävä lentäjältä lupa.

Korkeusvakaajaan törmäämisen estämiseksi hyppääjien ja lentäjien on huomioitava seuraavat asiat kaikilla hyppylinjoilla:

  • Exitissä ylöspäin tai korkeusvakaajaa kohti ponnistaminen on ehdottomasti kiellettyä.
  • Kuvaushaalarien ja liitopukujen käyttäjien on hypätessään pudottauduttava suoraan alaspäin avaamatta siipiä, kunnes korkeusvakaaja on selvästi alitettu.
  • Lentäjän on pidettävä linjalla riittävä ilmanopeus, jotta kone säilyttää ohjattavuuden ja vakaan lennon ryhmän kiivetessä ulos ja suorittaessa uloshyppynsä.

Nousevilla hyppylinjoilla:

  • Kuvaajan paikalle runkoa vasten kiipeäminen on kiellettyä.
  • Liitopuvulla ei saa hypätä nousevalla hyppylinjalla. Ovessa oleva kahva on mahdollinen takertumispaikka
  • kiipeäminen matalana on korostetun tärkeää.
div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://www.ouluskydivecenter.fi/uusi/wp-content/uploads/2021/02/etusivu-header-scaled.jpg);background-size: cover;background-position: center center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 250px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}